Yahudi peygamberlerinden sonra ilk kez Ksenophanes (MÖ. 570-485), “Yalnız bir Tanrı vardır, ne bedence, ne zekaca Homeros'un Tanrılarıyla ya da insanlarla karşılaştırılamayacak, tek ve yüksek bir Tanrı vardır. Değişmez ve hareketsizdir; iradelerini yaptırmak için sağa sola gitme ihtiyacı yoktur, yalnız düşüncesiyle her şeyi zahmetsizce idare eder.” diyor. (Weber; 1998,15-17)
“Tanrılar ve insanlar arasında bir tek yüce Tanrı vardır.
O, nedenle, ne düşünce bakımından ölümlülere benzer.
O tamamıyla görür, tamamıyla düşünür, tamamıyla işitir.
Fakat hiç yorulmadan, onun düşüncesi her şeyi yönetir.
O, hareketsiz, daima aynı yerde kalır;
Başka yere gitmek ona yakışmaz.”
Hz. Muhammed (570-632) , Allah'ın iradesine teslimiyet olan ve ezelden beri var olan ve kendisine vahiy yoluyla kolay anlaşılması için kendi dilleri Arapçayla inen hak dini Müslümanlığı, şimdiye kadar kendilerine o güne kadar hiç bir peygamber gelmemiş olan, Arap toplumuna tebliğ etmiştir.
Allah, Adem'den bu yana Hz. Musa ve Hz. İsa dahil bütün peygamberleri ya bir kavim ya da bir devir için göndermiştir. Hz. Muhammed ise aynı dini tebliğ için herkese gönderilmiştir. (Armstrong; 2000, 7). O nedenle İslam dini Yahudiliğin ve Hristiyanlığın da öğretilerini kapsar. İnsanlığın kurtuluşu için Allah'ın oğlunun ölümü diye bir konu olamaz. Her insan dünyada yaptıklarından şahsı adına sorumludur. Tanrı kendi adalet ve rahmeti gereği onu ödüllendirir, affeder ya da cezalandırır. (Hamidullah; 1966, 424)
Hz. Muhammed kadar hiçbir dinin peygamberi Tanrıyı alemlerin rabbi olarak yüceltmiş değildir (Sena; 1978, 208). Cemil Sena'ya göre öteki dinlerin böyle geniş bir Tanrı düşününe ulaşmamış olmalarının nedeni, ancak kendilerine iman etmiş olanları kurtarma amacını gütmelerinden, öteki kavimleri ise din ve Tanrı düşmanı ya da kafir saymalarıdır.
MÜSLÜMANLIK VE EKONOMİK HAYAT
Müslümanlık iş hayatında doğruluğu emretmektedir. Servet birikimine karşı değildir. Gelir dağılımı hakkaniyetle olmalıdır. Zayıf ve muhtaç korunmalıdır. Kur'an'daki Tanrı emirleri yalnız ibadetle ilgili konuları değil, ticaretle ilgili kuralları da kapsar. (Öztürk; 1998, 553-570-140-54-573).
Ölçü ve tartıda hile yapanlar için; MUHAFİYETİN SURESİ 83/86 1-6
Azap ve kaygı, tartıda ve ölçüde hile yapanlara olsun;
Ki onlar insanlardan alırken ölçüyü tam yaparlar.
Onlara vermek üzere tartıp ölçtükleri zaman eksiltmeye giderler;
Peki, bunlar kendilerinin diriltileceğini sanmıyorlar mı
Çok büyük bir gün için.
Bir gün ki; insanlar, alemlerin Rabbi huzurunda kıyama geçerler.
Servet hırsına karşı; TEKASUR SURESİ 102/16 1-3
Aldatıp oyaladı o çokluk yarışı sizleri (mal ve mülk çokluğu)
(Ta kabirlere varıncaya kadar)
Ama iş öyle değil, yakında bileceksiniz.