ANASAYFA GÜNDEMSİYASETMANŞET HABEREKONOMİSPORRÖPORTAJLAR YAZARLAR KURULUŞ KÜNYE İLETİŞİM

29.09.2024

“Kadın Adına Özgürlük”

 “Kimseden ümmîd-i feyz etmem, dilenmem perr-u-bâl
Kendi cevvim, kendi eflâkimde kendim tâirim”
(Tevfik Fikret)

Geçtiğimiz günlerde Balıkesir Devlet Güzel Sanatlar Galerisi 'nde İranlı resim sanatçısı Shabnam KAFASHİAN'ın “Kadın Adına Özgürlük” temalı resim sergisi sanatseverler ile buluştu. Shabnam (Şebnem) hanım İran doğumludur. 8 yıl önce eşiyle birlikte Türkiye gelir ve yerleşir. Kısa bir süre sonra da eşini kaybeder. Sanatçının eserlerine baktığımızda bir kadın ressam olarak kadına ait temaları yine kadınsı bir bakış açısıyla yansıttığı açıkça görülebilmektedir. Bununla birlikte kendi gerçeğinden yola çıkarak ve kendi bilinçdışı simgeleriyle kadının toplumsal sorunlarına uzanmaktadır. Bu bağlamda sanatçının kanat ve uçma imgelerini eserlerinde sıklıkla kullandığı da görülmektedir. 

Kanat; özgürlüğün, zekânın ve ilhamın sembolüdür. Uçabilmek için hem gerçek anlamda hem de manevi anlamda iki kanada ihtiyaç vardır. Bunlardan biri akıldır. Diğeri ise sezgidir. Bu çift kanat yani akıl ve ruh, madde ve mânâ arasındaki dengeyi simgeler. Birinin eksik olması muvazeneyi bozar.

İnsanoğlu bedeni ile birlikte bir de ruha sahiptir. Dolayısıyla fiziksel kanatlarımız olmasa da zihnimizin kanatları korkunun derinliklerinden sevginin, huzurun, özgürlüğün ve mutluluğun zirvelerine uçabilir. Tıpkı Şebnem hanımın resimlerindeki kadınlar gibi… 

Kanat imgesinin zihnimizde uyandırdığı imaj pagan geleneklerinden mitolojiye, düalizmden tek Tanrılı dinlere kadar biçim değiştirerek günümüze kadar var olup gelmiştir. İnanç dünyamızda sevdiğimiz ya da önem addettiğimiz kişilerin Tanrı katına ulaşabilmeleri için gökyüzüne kanat çırparak ulaştığını tahayyül ederiz. Meleklerin kanatlı olmaları gibi…

Bu bağlamda sanatçının resimlerindeki simgesel boyutu yorumlarken, ilk olarak mitolojiye başvurarak imge avımıza başlayalım.  Nike denilince aklınıza ilk olarak Amerikan menşeli spor ürünleri tasarlayan, üreten ve satan bir marka geldiğini tahmin edebiliyorum.  Ancak Nike Antik Yunanda hızı ve gücü temsil eden Zafer Tanrıçasının adıdır. Büyük kanatlara sahiptir. Uçabilir ve çok hızlı koşabilir. Savaşçıdır.

Ahura Mazda ise İranlıların baş tanrısıdır. İki yana açılmış bir çift kanat ile tasvir edilir. İslam literatüründe adı Hürmüz olarak geçer. Ahura Mazda ya da Hürmüz her şeyden haberi olan geleceği gören, bilen ve hiç kimse tarafından aldatılması mümkün olmayan baş Tanrıdır. O, yeryüzündeki kötülüklerden sorumlu değildir. İyiliği temsil etmek üzere iyilik ruhunu yaratır. İnsanların iyiliği seçtiklerinde cennete gideceklerini belirtir. Ne yazık ki Dünya iki düşman bölgeye bölünmüştür.  İyilik-kötülük. Bunlar her zaman mücadele içindedir. 

Edebiyatta ise kanat, kişiyi bazen özgürlüğe bazen sonsuzluğa götürecek, sevgiliye ya da anayurduna kavuşturacak bir metafordur.  Geleneksel metinlerde öze yani insanın iç dünyasındaki mükemmel haline ulaşabilmek için kuşlara ve kanatlara dair semboller kullanılır.  Dede Korkut Kitabı'nda Deli Dumrul anlatısı Deli Dumrul'un “al kanatlı Azrail” ile mücadelesini konu alır. Yaşar Kemal'in “Tek Kanatlı Kuş” romanı, etraflarında kurdukları korku duvarına çarpıp kanatlarını kaybeden kuşları anlatır. 

Ve kadınlar…

Dünyanın hangi bölgesinde yaşarlarsa yaşasınlar,

Baskıya, kısıtlanmaya, şiddete en fazla maruz kalanlar… 

Farklı coğrafyalarda yaşam sürseler bile,

Bir kadın için özgürlük; dilediği kıyafeti giyebilmek demektir. Kendi kararlarını tehdit altında olmadan verebilmek demektir. Sokaklarda arkasına bakmadan yürüyebilmek demektir. Ölüm korkusu olmadan boşanabilmek demektir. Şiddet görmeden, öldürülmeden yaşayabilmek demektir...

Kadınlarımızın “melek” olmaları için değil “uçabilmeleri” için kanatlara ihtiyacı var!

Satırlarımı Tevfik Fikret'in o güzel mısralarının sadeleştirilmiş şekliyle sonlandırırken sizleri sevgiyle selamlıyorum.

 “Kimseden bir fayda ummam ben, dilenmem kol kanat
Kendi gök kubbemde kendi kanatlarımla uçarım”


Bu yazı 117 defa okundu.


Yorumlar


Ad Soyad E-Mail
GÜNDEMSİYASETMANŞET HABEREKONOMİSPORRÖPORTAJLAR YAZARLAR ARŞİV

KONUMUMUZ

Altıeylül / Balıkesir

ADRES

Altıeylül Mah. Çiğdem Sok. İnaler İş Mrk.No: 8 1/1 Altıeylül / Balıkesir
MND Ajans
©2020 | Tüm Hakları Saklıdır
MND Ajans